batik

In het ontwerp van de patronen is in de loop der tijd veel veranderd.

Batik kraton, de oorspronkelijke vorm van Javaans batik, is vooral beïnvloed door het hindoeïsme. Herkenbare symbolen uit het hindoeïsme, zoals de heilige vogel Garuda, de lotusbloem en de boom des levens zijn steeds terugkerende elementen in deze batikstijl. Islamitische invloeden zijn terug te vinden in de meer geometrische en botanische figuren die in de batik werden opgenomen.

Ook invloeden van buitenaf hebben een bijdrage geleverd. Toen de Hollanders het eiland Java bereikten, kwamen zij in contact met batik. Ze namen voorbeelden van de techniek mee naar huis en zorgden zo voor de verspreiding van het procédé in Europa. Omgekeerd brachten zij nieuwe kleurstoffen naar Indonesië en introduceerden motieven die werden opgenomen in de traditionele batikpatronen. Pasteltinten en karakteristieke figuren als draken, bloemen en de phoenix werden ingebracht door de Chinezen, die de batiktechniek overigens in eigen land ook toepasten en ontwikkelden.

Batik is herontdekt door de artistieke wereld. De meest vooruitstrevende modeontwerpers en kunstenaars passen het toe in hun creaties. Door de verfijning van techniek en materialen is alles mogelijk. Het kleurenpalet is oneindig en behalve traditionele patronen kunnen ook vrije vormen in batik worden omgezet. Het woord "Batik" betekent letterlijk: "tekenen met was.

foto's en tekst info van o.a. realitynet

The techniques, symbolism and culture surrounding hand-dyed cotton and silk garments known as Indonesian Batik permeate the lives of Indonesians from beginning to end: infants are carried in batik slings decorated with symbols designed to bring the child luck, and the dead are shrouded in funerary batik. Clothes with everyday designs are worn regularly in business and academic settings, while special varieties are incorporated into celebrations of marriage and pregnancy and into puppet theatre and other art forms. The garments even play the central role in certain rituals, such as the ceremonial casting of royal batik into a volcano. Batik is dyed by proud craftspeople who draw designs on fabric using dots and lines of hot wax, which resists vegetable and other dyes and therefore allows the artisan to colour selectively by soaking the cloth in one colour, removing the wax with boiling water and repeating if multiple colours are desired.

The wide diversity of patterns reflects a variety of influences, ranging from Arabic calligraphy, European bouquets and Chinese phoenixes to Japanese cherry blossoms and Indian or Persian peacocks. Often handed down within families for generations, the craft of batik is intertwined with the cultural identity of the Indonesian people and, through the symbolic meanings of its colours and designs, expresses their creativity and spirituality.

Batik patronen worden werelderfgoed

[Batic paterns become World Heritage]

YOGYAKARTA - De UNESCO zal batik patronen uit Indonesië in mei dit jaar hoogstwaarschijnlijk aanwijzen als cultureel werelderfgoed. De secretaris van Coordinerend Miniser van Sociale Zaken, Indroyono Soesilo, zei dat Indonesiërs hopen dat batik patronen zo spoedig mogelijk als erfgoed erkennen. "Als UNESCO batik patronen erkent zal dit goed zijn voor Indonesië daar onze voorouders hiermee erkend worden over de gehele wereld," zei Indroyono in Yogyakarta gisteren.
2 oktober 2009, werd in heel Indonesië gevierd dat Batik door Unesco officieel tot werelderfgoed is uitgeroepen.
Alle Indonesische ambtenaren droegen op last van de regering batik, alle anderen kregen hiertoe een vriendelijk verzoek.
herkomst tekst

top

Batiks uit de collectie van het Tropenmuseum www.tropenmuseum.nlBatiks uit de collectie van het Tropenmuseum